Oivallus, joka on kuin kultasuoni, josta kilpailijat eivät tiedä
Me olemme tänä talvena pohtineet paljon sitä, kuinka eri kokoisten yritysten ja myöskään yhdistysten ei pitäisi tyytyä hyväksymään tapahtumia kulueränä, vaan järjestää niitä niin suunnitelmallisesti, että ne ovat osa harkittua strategiaa ja jopa tulonlähde. Meitä kutkuttaa ajatus siitä, kuinka paljon tapahtumissa on hyödyntämätöntä potentiaalia kasvattaa yritysten ja yhdistysten tunnettuutta, asiakasmääriä ja myyntiä. Kuinka niille organisaatioille, jotka tämän kunnolla ottavat käyttöön, oivallus tuntuu aarrekartalta kultasuoneen, josta kilpailijat eivät tiedä.
Minun mielikuvissani eläväinen kaupunki onkin sellainen, jossa kaikenlaiset tahot järjestävät pitkin vuotta kaikenlaisia tapahtumia ja koko kaupunki hyrisee elämää. Sellainen kaupunki, jossa yritysten ja yhteisöjen vuorikalenteriin kuuluvat tietyt tapahtumat eri tarkoituksilla, ja kaikki nämä tapahtumat tukevat omilla tavoillaan yritysten liiketoiminnallisia tavoitteita ja markkinointia. Sitä myöten kaupunki olisi samalla koti elinvoimaisille ja kasvaville yrityksille.
Tämä on yksi merkittävä syy siihen, että me kannustamme ottamaan tapahtuma ulos yrityksen omista liiketiloista tai tavallisista tapahtumapaikoista ja viemään se suoraan sinne, missä omat asiakkaat ovat; kaupunginosien viher- tai leikkipuistoihin ja kentille, ostoskeskuksiin ja asuinalueille. Tekemään tapahtumaan saapuminen niin helpoksi kuin mahdollista ja siellä viihtyminen niin rennoksi, että on jo lähes varmaa, että järjestäjätaho jää kävijöiden mieleen ehdottomana imagovoittajana. Silloin myynnin tekeminen ja uusien uskollisten asiakkaiden saaminen on jo todella paljon lähempänä.
Minä rakastan tapahtumia sen vuoksi, kuinka jokainen niistä tuo aina ainutlaatuisen ja ikimuistoisen elämyksen. Niissä on aina oma tunnelmansa, ja minun sydämeni lepää katsellessani, kuinka ihmiset kokoontuvat jonkin heitä yhdistävän asian äärelle, hymyilevät ja rentoutuvat.
Mutta minähän olen myös yrittäjä. Rakastan myös liiketoimintaa. Saan suunnattomat kiksit tavoitteellisesta, johdonmukaisesta tekemisestä. Joten jos yritys, tai muukaan yhteisö, järjestää tapahtuman, sen on minusta oltava kannattavaa. Sen on tuotava taloon rahaa, tai sitten sen on oltava perusteltu menoerä strategiaan kuuluvien muiden, pidemmän tähtäimen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tällä ajatuksella me kehitimme tänä vuonna johdonmukaisen toimintamallin hoksauttamaan yrittäjiä tapahtumien hyödyntämisestä oman bisneksen kasvattamisessa ja samalla varmistamaan, että suunniteltu tapahtuma noudattaa tätä tavoitteellisuuden pääsääntöä. Tätä toimintamallia noudatamme nyt itsekin oman toimintamme kanssa, ja teimme siitä samalla uuden palvelun Wadessalle. Samalla emme enää pelkästään järjestä tapahtumia tilattaessa, vaan tarjoamme konsultaation muodossa osaamistamme myös pienemmän budjetin tapahtumille. Tässä uudessa palvelussa teemme järjestäjän kanssa lähtötilannekartoituksen ja sen pohjalta huolellisen kampanjasuunnitelman. Sen jälkeen jaamme tietojamme ja verkostojamme järjestäjän käyttöön projektin loppuun saakka.
Vuosien jälkeen, kun olemme olleet järjestämässä lähinnä keskisuuria ja suuria tapahtumatuotantoja, tämä meidän uusin palvelumuotomme tuntuu nyt minulle henkilökohtaisesti parhaalta päätökseltä aikoihin. Jospa me näiden myötä pääsisimme olemaan apuna toteuttamaan, ei vain muutamaa massiivista, vaan lukemattomia pienempiä, keskenään täysin erilaisia, iloisia tapahtumia. Ja jospa sitä myöten saisimme autettua pienten toimijoiden liiketoimintaa ja yhteisöjen tavoitteita. Jos yritysten ymmärrettyä heille koituvat hyödyt, alkaisi pikkuhiljaa erilaisia, eri kokoisia tapahtumia olemaan tarjolla kaiken ikäisille, kaikissa tilanteissa oleville, pitkin vuotta. Kyllä, sehän vasta olisi mukavaa!
Anna Lanas
Toimitusjohtaja, omistaja, tapahtumatuottaja
anna.lanas @ wadessa.fi
044 317 1282